Carta abierta (en inglés) de los alumnos de Harvard a su profesor, Gregory Mankiw, autor de uno de los manuales más usados de “Principios de Economía”, explicando su salida colectiva de la clase que estaba impartiendo como forma de expresar su desconecto respecto al sesgo de su curso de introducción a la economía.
Dear Professor Mankiw,
Today, we are walking out of your class, Economics 10, in order to express our discontent with the bias inherent in this introductory economics course. We are deeply concerned about the way that this bias affects students, the University, and our greater society
As Harvard undergraduates, we enrolled in Economics 10 hoping to gain a broad and introductory foundation of economic theory that would assist us in our various intellectual pursuits and diverse disciplines, which range from Economics, to Government, to Environmental Sciences and Public Policy, and beyond. Instead, we found a course that espouses a specific—and limited—view of economics that we believe perpetuates problematic and inefficient systems of economic inequality in our society today.
A legitimate academic study of economics must include a critical discussion of both the benefits and flaws of different economic simplifying models. As your class does not include primary sources and rarely features articles from academic journals, we have very little access to http://www.economiacritica.net/?p=732alternative approaches to economics. There is no justification for presenting Adam Smith’s economic theories as more fundamental or basic than, for example, Keynesian theory
Care in presenting an unbiased perspective on economics is particularly important for an introductory course of 700 students that nominally provides a sound foundation for further study in economics. Many Harvard students do not have the ability to opt out of Economics 10. This class is required for Economics and Environmental Science and Public Policy concentrators, while Social Studies concentrators must take an introductory economics course—and the only other eligible class, Professor Steven Margolin’s class Critical Perspectives on Economics, is only offered every other year (and not this year). Many other students simply desire an analytic understanding of economics as part of a quality liberal arts education. Furthermore, Economics 10 makes it difficult for subsequent economics courses to teach effectively as it offers only one heavily skewed perspective rather than a solid grounding on which other courses can expand. Students should not be expected to avoid this class—or the whole discipline of economics—as a method of expressing discontent.
Harvard graduates play major roles in the financial institutions and in shaping public policy around the world. If Harvard fails to equip its students with a broad and critical understanding of economics, their actions are likely to harm the global financial system. The last five years of economic turmoil have been proof enough of this.
We are walking out today to join a Boston-wide march protesting the corporatization of higher education as part of the global Occupy movement. Since the biased nature of Economics 10 contributes to and symbolizes the increasing economic inequality in America, we are walking out of your class today both to protest your inadequate discussion of basic economic theory and to lend our support to a movement that is changing American discourse on economic injustice. Professor Mankiw, we ask that you take our concerns and our walk-out seriously
Estimado profesor Mankiw,
Hoy, estamos saliendo de su clase, Economía 10, para expresar nuestro descontento con el sesgo inherente a este curso introductorio de economía. Estamos profundamente preocupados por la forma en que este sesgo afecta a los estudiantes, la Universidad y nuestra sociedad en general.
Como estudiantes universitarios de Harvard, nos inscribimos en Economía 10 con la esperanza de obtener una base amplia e introductoria de la teoría económica que nos ayude en nuestras diversas actividades intelectuales y disciplinas diversas, que van desde economía, gobierno, ciencias ambientales y políticas públicas, y más allá. . En cambio, encontramos un curso que propugna una visión específica, y limitada, de la economía que creemos que perpetúa los sistemas problemáticos e ineficientes de la desigualdad económica en nuestra sociedad actual. Se ofrece cada dos años (y no este año). Muchos otros estudiantes simplemente desean una comprensión analítica de la economía como parte de una educación de artes liberales de calidad. Además, Economics 10 dificulta que los cursos de economía subsiguientes enseñen de manera efectiva, ya que ofrece solo una perspectiva muy sesgada en lugar de una base sólida sobre la cual otros cursos pueden ampliarse. No se debe esperar que los estudiantes eviten esta clase, o toda la disciplina de la economía, como un método para expresar el descontento.
Los graduados de Harvard desempeñan funciones importantes en las instituciones financieras y en la configuración de las políticas públicas en todo el mundo. Si Harvard no equipa a sus estudiantes con una comprensión amplia y crítica de la economía, es probable que sus acciones perjudiquen al sistema financiero global. Los últimos cinco años de agitación económica han sido prueba suficiente de esto.
Estamos saliendo hoy para unirnos a una marcha en Boston que protesta por la corporatización de la educación superior como parte del movimiento global Ocupar. Dado que la naturaleza sesgada de la Economía 10 contribuye y simboliza la creciente desigualdad económica en los Estados Unidos, estamos abandonando su clase hoy tanto para protestar por su discusión inadecuada de la teoría económica básica como para prestar nuestro apoyo a un movimiento que está cambiando el discurso estadounidense sobre injusticia economica Profesor Mankiw, le pedimos que tome en serio nuestras preocupaciones y nuestra salida.
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